onsdag 31 januari 2007

Mer frihet till högskolorna

Lars Leijonborg har i dagarna lämnat en mycket viktig proposition, nämligen "Frihet att välja" som handlar om att avpolitisera högskolestyrelser. Detta kommer leda till mer kvalitet i högskolornas styrande och de som faktiskt är mest lämpade får styra.

Jag hoppas verkligen att det kommer fler nyheter snart från denna minister. Det finns många viktiga frihetsfrågor på detta område.

Jag tänker bland annat på att det ska bli frivilligt om man vill vara med i en studentkår. Dagens tvång är inte förenligt med föreningsfriheten. Vissa frågar sig hur deras verksamhet då ska kunna bedrivas vidare. Till de säger jag så här: finns det folk som vill driva vidare detta arbete och också folk som är villiga att betala för det så kommer också detta ske. Om inte, så kanske det inte är så viktigt arbete? Jag tycker i varje fall inte att man ska vara tvingad till att betala till fester anordnade av kåren om man inte går på dem.

En annan reform är att slopa fribeloppet, för det ska ju löna sig att arbeta? Enda argumentet mot som är något att ha är att folk som jobbar heltid söker lite kurser och får ut studiebidraget ändå. Detta tycker jag dock är ganska svagt argument. De få som gör det tycker jag kan ta de pengarna om de orkar plugga så mycket samtidigt, de måste ju ändå ta poängen och utbildar man sig vinner samhället på det ändå? Många studenter idag kan jobba en hel del vid sidan av sina studier, varför inte tillåta detta?

Inga kommentarer: