fredag 2 februari 2007

Har han läst min blogg?

Igår hörde jag Lars Leijonborg säga att regeringen tänker ta bort kårobligatoriet inom mandatperidoen. Detta är en mycket välkommet besked. Valfrihet framför tvång, låter bra tycker jag.

Ett problem som måste lösas säger han är att studenternas representationen i högskolorna. Så här tycker jag det borde lösas: Varje student på en högskola har en röst, sedan får man rösta fram representanter. Detta tjänar också de som kandiderar genom sina kårer, som då antagligen har medlemmarna bakom sig.

En annan sak han tar upp är att det är viktigt att inte slå sönder den sociala verksamhet kårerna bedriver. Det tycker dock inte jag, man borde få betala för sin egen fest. Kårerna kan fortfarande anordna arangemang med de pengar de får in från sina medlemmar om de så önskar.

Det är i alla fall kul att Leijonborg verkar ha läst min blogg och att han tar till sig det ;)

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!

Tänkte bara säga att allt studiesocialt som studentkårer gör är inte fester utan andra sociala aktiviter. Detta tycker jag själv är viktigt, då man som student kan känna sig ensam i en stor klass när man börjat studera eller även senare under sina studier om man känner sig ensam.

Att ha ett socialt liv som inte enbart består av studier är ju viktigt för att må bra.