fredag 16 februari 2007

Dag 1: Ankomsten

Då var det dags att berätta lite om första dagen. Det hela började kl 03:20 på torsdagsnatten då klockan ringde. Då hade jag sovit ungefär tre timmar. Tog taxin till Landevetter kl 4.00, tänkte ta bussen först men då hade jag kommit så pass tätt inpå avgången så jag tog det säkra före det osäkra. Var på Landvetter en halvtimme senare. Lämnade in bagaget, checkat in hade jag redan gjort på nätet, och sedan väntade. Det var mycket väntande denna dag.

Åkte med KLM till Amsterdam i en 737. Konstigt spåk holländska föresten. Den flygplatsen var ganska stor så man fick traska en bra bit innan man kom till rätt gate. Där var det bara att ställa sig i en liten kö tills en "förhörare" sa åt en att komma. De frågade om det var min packning och om jag var terrorist och så där, men jag kom förbi i vilket fall.

Detta planet var en Airbus 330, med tv-skärm i stolsryggen framför. Tycker det är jättekul att lyfta för övrigt, en härlig känsla. Här fick man mycket mat och snacks och sånt i små söta förpackningar. Man har ju varit med om godare vin till maten, men annars var det helt ok. Fick fylla i ett par blanketter som jag senare lämnade in till en snubbe när vi kom fram, det var ett visum och något mer. Fyllde i vart man skulle bo, att man inte hade bomber med sig osv.

Det var coolt att flyga in över New York också även fast det bara var i utkanten eftersom vi kom ovanifrån, staden bara bredde ut sig mer och mer och det verkade inte ta slut någonstans, se bilden nedan.


Då var man i New York då, tänkte jag. En sak man tänker på är alla USA-flaggor som hänger lite varstans. Har kommit ganska mycket snö här. Från Newark Liberty International Airport tog jag airbus till Rail link station, och sedan tåg till Penn(sylvania) station på Manhattan. Underligt att US Army-snubbar går omkring på stationen. Tog mig ut vid Madison Square Garden, och givetvis det första man gör är att koll uppåt, allting är ett par storlekar större, fick dock ingen stor wow-känsla, kanske kommer.


Tog en sväng längs 7h avenue bara för att få in känslan lite, sedan gick jag till Empire State Building och kollade lite.



Var i närheten av stationen hela tiden eftersom väskorna begränsade mig ganska mycket, var även allmänt sliten efter resan. Ringde Johan när jag kom till Penn station först från en telefonautomat, mobilen fungerar ju inte här så det är lite dumt. Klockan 19.30 träffade jag Johan som hade slutat jobbet, det var kul att se honom, det var ett tag sen senast. Vi smög hem till honom via tunnelbana, som är ganska dålig standard på. Vi gick av på en station i Brooklyn och traskade en bit, väldigt slaskigt. Köpte pizza på vägen. Sedan kom vi till huset där de bor. Ett hyffsat bra område, det kan ju annars hände en hel här har jag hört. Det är ett litet kollektiv här, och mer folk kommer det bli har jag hört.



Efter pizzan så blev man ju lite seg, vi tänkte kolla på lite film, men jag höll ju på att somna direkt så jag gick och lade mig. 26 timmar var jag vaken och 3 timmars sömn natten innan.

Engelskan har fungerat ganska bra faktiskt, jag behöver bara komma in i lite flow när det gäller talet. Nu är kl 12:30 här och tänkte göra mig i ordning för att smyga ut och åka till Manhattan igen, där allting finns nästan. ett tunnelbanekort ska jag införskaffa. Får se vad jag ska göra, inte bestämt det än, blir ganska lugnt idag också. Igår pratade vi om att vi skulle kolla på bio någon dag eftersom det ska tydligen vara häftigt, att vi skulle kolla på någon NHL-match kanske och att vi skulle dra til Soho och shoppa någon gång i helgen. Ikväll blir det nog utgång också.

Skriver mer senare eller imorgon.

Inga kommentarer: