tisdag 20 februari 2007

Dag 6: Shopping i Soho, Wall Street

Dag 5 blev det film ja, vi kollade på Världens snabbaste indian. Jag trodde jag skulle få se en person springa jättesnabbt, men kom snart på vilken film det var och att den faktiskt handlade om ett hastighetsrekord med motorcykel. Den var bra, jag var dock knappt vaken på sina ställen.

Denna dag blev det till att åka till Soho för att shoppa lite. Där trivdes man ju som fisken i vattnet ungefär. Alla tjusiga butiker fanns där, Hugo Boss, Armani osv. Visste inte riktigt när jag var i Soho först, inga sådana skyltar direkt. Men det är ju "South of Houston Street" i alla fall, som Soho betyder. Gick av på Spring Street i alla fall, och sedan gick jag och gick rätt.

Kollade först i "alla" butiker för att se vad jag ville ha, det är ju mys att bara gå där, butik efter butik. I de finare så är man oftast själv med 1-5 försäljare eller något, inte konstigt det är dyrt. Fast det är ju billigare än i Sverige och framför allt är utbudet många gånger bättre. Jag käkade också en Chrimp Salad Wrap på något ställe, det var dock inte det billigaste jag sett men det var ju gott i alla fall.



Köpte ett par jeans och en skjorta på Armani Exchange, en sommarutstyrsel, riktigt fint. Innan dess köpte jag en par fina svarta skor på Steve Madden, det var inte farligt dyrt och de såg riktigt bra ut tycker jag. Sedan hade jag ju kollat på ett par bruna sneekers/finskor på Hugo Boss, dyrast för dagen, de gick loss på 300 dollar ungefär med skatt (de visar ju inte priser med momsen här). Det blir lite drygt 2000 kr. Jag försökte köpa dem, men försöljaren där sa at det inte gick med kortet. Jag som visste att jag hade långt över denna summa på kontot. Han sparade dem åt mig och jag fick gå dit senare eller en annan dag. För övrigt skrattade försäljaren åt min engelska, dock inget ont menat, men det är ju inte så bra eftersom man faktiskt har trott att man är hyffsad i alla fall. Men men, det är tydligen många svenskar som kom dit, samt britter.

Där tog shopping slut för denna dag. Kom in i Chinatown ett par gånger, det var ganska intressant, ena stunden är allt på engelska, andra stunden är det kinisiska (antar jag att det var) och massa gatuförsäljare. Hörde en "Rolex Rolex"-snubbe, antar att det fanns många fler i närheten.



Hade fortfarande en del tid kvar och jag tog mig till Wall Street i Financial District, där pengar görs ungefär. Där möter man turister och slipsar. Det var fint, såg bland annat New York Stock Exchange, Trinity Church och Trump Building.



Sen var det inte så mycket mer tror jag, åkte hem, köpte kycklingmackor med Johan och Alex och mumsade i oss till måndagens Ett härrans liv, och efter det Hello Afrika, och efter det en rulle som hette någonting som jag inte kommer ihåg, It's all gone, eller något sådant som handlade om en DJ som blev döv, jag och Johan somnade nog lite, vi snarkade tydligen i alla fall.

Sedan var det god natt.

Inga kommentarer: