torsdag 22 februari 2007

Dag 7: FN-skrapan, Empire State Building

När man gick ut så mötes man av en stark sol. Riktigt bra väder, hade varit bra dagen innan också men denna dag var det underbart skönt. Cheese and egg sandwish och kaffe blev frukosten, och det var ju inte helt fel, det får det bli idag också.

Vad skulle man göra denna dag då? Jag åkte först till FN-skrapan för att kolla in den, bytte vid Lafayette-Broadway mot Grand Central, man är riktigt haj på dessa tunnelbanor nu. Såg Lincoln Building. Gick mot det håll jag trodde den låg och jag hade tydligen rätt. Det var väl inget särskilt med den, utifrån, så jag gick väl in då. Kom igenom säkerhetskontrollen, hade inga bomber denna gång heller. Fint ställe ändå, på väggen satt bilden på alla generalsekriterare och utsällningar över folkmord och sådant fanns. Jag såg att man kunde ta en guidad tur och det gjorde jag. Den var väldigt bra och intressant, guiden var bra och msan lärde sig faktiskt saker. Det var också kul att se både säkhetsrådets rum, samt generalförsamlingen. Rekommenderas. FN-skrapan ligger för övrigt på internationell mark. När man kom ner så möttes man naturligtvis av en massa affärer, jag köpte lite vykort och gick sedan ut.



Efter denna lärorika stund gick jag tillbaka mot stationen, åt lite på Sbarro, fick bli pizzaslice med mozarella ost igen. Det var lika smarrigt denna gång. Jag tog tåget till Times Square för att sedan gå till Empire State Building, visste inte riktigt var det låg men jag trodde jag skulle se det. Det gjorde jag inte för att höghus men jag gick direkt rätt i alla fall. Då känner man sig rätt bra på det där med att hitta.

Hade ju sett den förut, men nu tänkte jag åka upp i den. Jag gick in och gick åt ett håll inne i den. Som vanligt här så är det affärer överallt, så även här. Jag åkte upp för någon rulltrappa och köpte biljetter till något som hette Skyride samt observatoriet (på 86 våningen). De var inte så bra de som jobbade där menn jag kom till Skyriden i alla fall och det är ungefär som en IMAX-film tror jag med stolar som åker fram och tillbaka. Man åkte runt över New York och fick se det mesta, det var kul att se alla ställen man hade varit på.

En bra och ganska kul film. Efter det så tog jag mig upp i skrapan. Det var mycket kö till hissarna och sådant men det var det värt. När man kom upp efter efter fototagning och mer kö och hissar så möts man av en fantastisk utsikt. Man kunde se alla 360 grader. Det är lite ofattbart.



När man kom ner möttes man naturligtvis av affärer. Jag åkte hem, efter att ha frågat var tunnelbanan låg. Väl hemma kom Johan efter en stund och vi gick och köpte mat på Faan. Jag köpte något riktigt starkt, Drunken Noodles hette det. Jag brukar inte tycka saker är så jättestarka men det här var riktigt starkt, mycket vatten gick åt.

Vi kollade på lite Insider om tarot-korts-bedragare. Jag gillar varken bedragare eller Robert Aschberg så det var sådär, men sen kollade vi på Blood Diamond, eller ja, halva i alla fall. Alex var den som snarkade denna gång. Jag somnade nog någon gång, jag såg inte klart utan gick och lade mig. Man är ganska trött efter dagarna här. Men den var riktigt bra så den får jag fortsätta att se på någon gång.

Idag vet jag inte riktigt vad jag ska göra, kanske är lite kulturell med museum idag. Ska snart gå och äta lite Egg and Cheese Sandwish. För övrigt så går tiden ganska fort och det är toppen här.

Inga kommentarer: