tisdag 20 februari 2007

Dag 5: Central Park, The Zoo och Museum of Natural History

Idag har jag gått i Central Park, mitt i den stora staden ligger en nästan ännu större park. Efter man gjort sig i ordning lite kom jag iväg kl 13.00 kanske, lite sent, jag vet, men det är lite den kulturen som råder här i detta kollektivet i allmänhet :)

Jag bytte spårvagnar lite här och där, först vid West 4 Street till en blå linje, sedan till Penn station, där jag var första dagen, för att få lite kartor och sådant för det visste jag fanns där på turistinformationen. Jag hittade dock inte någon bra, men ändå. Jag åkte vidare till sydöstra delen av Central Park.

Jag började i alla fall i södra änden vid Artisans' Gate, och försökte se så mycket som möjligt av alla kända ställen i parken.



Det första som jag tänkte på dock var att det var en massa ekorrar, och de var inte ens rädda, kunde gå jättenära dem. De åkte även en massa häståk fram och tillbaka i parken, sightseeing med häst och vagn alltså.

Skridskoåkning på "The Pond", är ganska nöjd med denna bild:



Sedan gick jag vidare till The Zoo, kan ju vara kul att kolla på lite djur tänkte jag, 8 $ kostade det. Där kunde man se fåglar, apor, svart-halsade svanar, en stycke isbjörn, som i och för sig såg helt deckad ut, uttrar, pingviner och ute-apor.




Dröjde inte så länge där utan gick vidare genom parken.



Kom till ett slott, Belvedere Tower, där man kunde se ut över The Great Lawn, och sedan till The Swedish Cottage, som det hängde en svensk och en amerikans flagga. Lite kul med svenskt mitt i allt, förutom H&M då som är stort här också för övrigt. Därifrån var det inte långt till Museum of Natura History som jag tänkte gå och kolla på. Mycket folk var det, 14 $ kostade det nog men dagen var ju lite kulturell och sånt så, det fick gå. Det var mycket uppstoppade djur från Afrika, historik från olika folkslag från hela världen, dinosarier och rymden.



Det var kul att se lite, det var riktigt stort, 20 utställningar kanske på 5 plan. Jag åt på fjärde våningen. Chicken nuggets blev det, fast de var lite torra och inte helt varma, och jag köpte ingen dricka, så det var si så där.

Jag var inte på något museum-mode direkt så jag blev inte så långvarig där heller, men det är ju kul att ha varit där.

Tog tunnelbanan mot Brooklyn, hade lite tid kvar till kl 19.00 så jag skulle varit ensam här och det är ju inte så kul så jag åkte vidare med tunnelbanan till Coney Island, gick av, fast det var så mörkt och jag viste inte vart jag egentligen skulle så jag tog första bästa tåg tillbaka till Bergen Street och hem. När man åkte ditåt övergick för övrigt tunnelbanan till bara banan, dvs över jord. Det kan ta en timme att åka om man har otur, typ som till Göteborg från Falköping fast skillnaden är att det är stad hela vägen.

Kom i alla fall hem lagom till 19.00, har inte gjort så mycket sedan dess. Jag och Johan köpte Orange Beef på Faan, ja, det heter så, som är en japansk restaurang. Mycket gott.

Nu blir det antagligen lite film, och sedan sova.

Inga kommentarer: