söndag 18 februari 2007

Dag 2: Att kolla läget

Idag är det söndag och man är hyffsat seg efter utekvällen igår som slutade kl 6.00. Mer om det senare.

I fredags var jag själv och försöka upptäcka staden lite. Sov sent och kom inte iväg förän vid 14.00 eller något sådant. Gick en liten bit för att komma till tunnelbanan på Bergen Street i Brooklyn, tog F-tåget updown. Tänkte gå av typ vid Penn station för att fixa någon karta där och där hade jag ju varit innan. Fattade dock inte vart jag skulle gå av riktigt så jag kom till Queens, dock första stationen. Tog första tåget tillbaka och gick av vid Lexington Avenue.

Tänkte jag skulle gå till Chrysler Building. Hade varit närmare att ta tunnelbanan ett par stationer men vad gör det när man får kolla på stan. När man går i New York märker man verkligen vilka kontraster det finns. Ena stunden är där en massa tiggare och hemlösa, som dock mer gör reklam för sin sak än tigger pengar och andra stunden är där bara fint folk som går. Svårt att veta vart som det finns vad.

Det kom i alla fall ett fint område på gatan här. Gick in i Bloomingdales och kikade, ganska många butiker. Jag testade en ny parfym hos en försäljare, jag skulle tydligen bli först i Sverige med den om jag köpte den. Det var ju häftigt tänkte jag men gick vidare. Min svengelska dialekt hördes nog ganska tydligt föresten.



I en skobutik sa en som jobbade "How are you today, sir?". "I'm fine, thank you" svarade jag. Hur ska man svara tro? Jaja. Gick vidare en Levi's och en Diesel butik, båda väldigt stora sådana. Bloomberg fanns nog där också.



Kom i alla fall till Chrysler Building, den var fin och hög... Inne i den fanns inte så mycket, det gick inte åka upp där såg det ut som, men det ska gå att göra så det få man kolla upp för det vore coolt att göra. På vägen hit käkade jag för övrigt en subway med köttbullar, välbehövligt.



I närheten låg en tunnelbana, nämligen Grand Central, den var och stor. Efter en stund åkte jag tillbaka med snabbtåget till Lexington Avenue. Det är för övrigt väldigt mycket musikanter i tunnelbanorna här, och många är faktiskt ganska bra tunnelbaneband.

Vart åkte jag sedan mån tro? Jag kanske gick upp där. I alla fall så hamnade jag på Times Square. Det är ganska tufft med all reklam. Satte mig en stund på McDonalds, med en cola och bara kollade ut över Times Square, ganska förbryllande. Jag skulle kunna sitta där ett bra tag till och bara titta men vid 18.00 så var det dags att åka hem då jag hade Johans nycklar och behövde vara tillbaka till kl 19.00.



Efter jag åkte lite fel, fattade inte riktigt det här med local/express tåg, så kom jag hem ungefär vid 19.12. Då var Johan och alla andra redan där.

Det är också en väldig skillnad på tunnelbanorna, F-tåget som jag åker in till Manhattan och tillbaka på är ganska rackigt, men "siffer-tågen" är jättefint i ordning, där hör man var de säger samt man vet vilken nästa station är osv. Johan sa att det hade gjorts någon undersökning på de "dåliga" tågen, att bara 16 procent att det de säger hörs. Inte så bra...

Vi käkade i alla fall tacos, som vi gick och handlade i affären, jag, Johan och Alex. Käkade på övervåningen. Det var även tänkt att man skulle dra ut så vi köpte lite bärs. Har träffat alla som bor här nu i alla fall. Efter käk och efter filmen satts på så somnade jag ganksa snart, det gjorde även Alex. Ett par stycken gick ut, jag gick i alla fall och lade mig.

Det var andra dagen det. Hi five!

Inga kommentarer: