måndag 12 februari 2007

Blockaden mot HRF

Idag går Liberala undomsförbundet Väst ut i blockad mot Hotell- och restaurangfacket i Göteborg, inte för att tvinga dem till något utan för att visa vår ståndpunkt i frågan, läs pressmeddelandet. Jag tyckte detta var ett lysande förslag när det först framfördes. Tyvärr kan jag inte åka dit själv idag för att vara med.

Det bästa var att jag var och klippte mig när jag hörde på radion om vad som hände, Mix Megapol tror jag det var. Det som sas om oss var precis det som vi ville föra fram, att rätten att organisera sig alltid ska finnas, men att ojusta metoder för att tvinga fram avtal är fel, och måste upphöra.

Jag ser dock en stor potential i den fackliga verksamheten, och de kan verkligen göra nytta på arbetsplatser, och runt omkring för den delen om medlemmarna så önskar.

Min åsikt är att facken enbart ska få företräda sina medlemmar vid förhandlingar med företaget/företagsorganisationen. De som står utanför facket har heller inte samma rättigheter idag som de som är med. Det tycker jag är fel. Facken har tilldelats allt för mycket makt som de enligt min mening inte har rätt till.

Dags för lite lagändring!

Inga kommentarer: