måndag 14 maj 2007

Tal av Rudy Giuliani

Såg just på ett tal av Rudy Giuliani (republikan), fd borgmästare i New York City och kandidat till presidentposten.

Han är en väldigt duktigt politiker, rak, tydlig, rolig och verkar vara en bra ledare. Det positiva med honom är att han vill fortsätta utveckla ekonomin med lägre skatter och mer frihandel (tvärt emot många inom demokraterna). Han vill att USA ska fortsätta hjälpa till i Irak och att det vore ett stort misstag att dra sig tillbaka, vilket jag också tycker.

Han tycker att abort ska betämmas av kvinnan själv även om han tycker det är moraliskt fel. Det är en viktig skillnad, vad man tycker själv och vad man vill tvinga andra till att göra. Även om jag inte tycker det är fel med aborter (även fast man ska naturligtvis ska försöka undvika att hamna i en sådan situation), så vill han ändå att beslutet ska ligga hon kvinnan själv, vilket är bra.

Sedan så tycker jag han hamnar lite snett på vissa andra frågor, så som vapenlagarna. Visst, det är inte så enkelt som att förbjuda alla vapen så försvinner brotten, men jag anser att vapen är farligt och det är alldeles för lätt att få tag på, så på den frågan är jag inte så liberal.

Även om han har en konservativ utgångspunkt hamnar han ändå ofta på en liberal bana. Han kommer att bli något att räkna med i presidentvalet i USA 2008 om han nu blir republikanernas kandidat.

Inga kommentarer: