fredag 27 juli 2007

100 Reasons Why Evolution Is Stupid!

Såg på ett tal av Dr. Kent E Hovind inom "Creation Science Evangelism", där han angav en massa någorlunda vetenskapliga belägg varför evolution är korkat och att det är en egen religion som man kan tro på.

Jag gjorde i gymnasiet ett tal där jag visade på att man faktiskt kan se hela vetenskapen som en religion. En verklighetsuppfattning, som de flesta tror på, och där man (ibland) finner en lösning på livets alla frågor. Talet gav mig högsta betyg i ämnet :)

Han är ganska rolig så det går lätt att lyssna på. Det är också hans teknik, att skratta åt fel som forskare har gjort på området och han tar upp många exempel på detta. Han gör i alla fall en viktig sak som inte görs tillräckligt idag, nämligen att ifrågasätta gamla sanningar. Han ifrågasätter kol-14 metoden, Big Bang och annat.

Jag tror dock att man faktiskt kan kombinera vetenskap, evolution och religion, och det vore kul att ha lite mer kött på benen så man kunde bemöta hans argument bättre. Jag ser helt enkelt inga motsättningar mellan religion och vetenskap, om man inte är bokstavstroende då. Det finns fortfarande frågor som antagligen aldrig vetenskapen kommer kunna svara på; varför finns universum? vart kom energin/materian från? varför uppstod liv? varför är universums lagar så som de är?

1 kommentar:

Anonym sa...

Du vet nog inte vad vetenskap går ut på vad? Upprepningbara experiment, logiska förklaringar som senare utvecklas från hypotes till teori med tiden. Jag ser ingenting av dessa med religion. Tro inte på att det vetenskapliga samhället konspirerar mot resten av världen, för det är inte så forskarna gör. "Teologi kompletterar vetenskap", en tes som bl.a. Dan Brown tog upp i Angels and Demons är bara skitsnack.