onsdag 15 augusti 2007

Att köpa alkohol i affären där jag bor

Att köpa alkohol i vanliga affärer får man inte idag. Politikerna i riksdagen tror inte att vi fixar detta. Vi kommer att dricka mer och hamna i trubbel. Och med vi så menas alla som bor i detta land. Ingen är stor nog att axla detta ansvar själv.

Alla som tror de faktiskt klarar av detta ansvar räcker upp en hand. *räcker upp handen* Jag tror många som mig skulle räcka upp handen på en sådan uppmaning.

Varför finns då ett monopol på alkohol? Jo, för att minska tillgängligheten. Efterfrågan på alkohol är ganska stor, och om tillgängligheten ökar så kommer också konsumtionen att öka och detta kan få större problem med fler missbrukare och fler sociala problem.

Men att dra alla över en kant. Att kollektivistiskt säga att alla, inklusive mig och dig, inte klarar av detta. Ni är inte mogna nog för detta ansvar. Det är att se ner på människor. Vad sänder detta ut för signaler? Vad säger det om politikers syn på människor? Jag vill lyfta fram tro, om att våga tro på människor och låta dem fatta sina egna beslut.

Många saker i samhället är mer eller mindre farliga. De som är för alkoholmonopol kanske är för fett- & sockermonopolet? Cigarettmonopolet? Bilmonopolet? Leksaksmonopolet? (barn sätter ibland leksaksbitar i halsen) Staten kan inte skydda människor på detta sätt. Skatter på alkohol är ett bra sätt att internalisera externa kostnader för sjukvård och annat.

Jag tror på människans egna förmåga, inte staten!

Inga kommentarer: