onsdag 29 augusti 2007

Leijonkungen fortfarande kung

Lars Leijonborg kommer stanna i regering som utbildnings- och forskningsminister, fast med Jan Björklund som departementschef. Bra beslut!

Att han inte är bäst i positionen som partiledare längre må vara sant, men han kommer i regeringen, tror jag, göra högskolan och forskningen i Sverige mycket bättre. Leijonborg är motiverad och en "doer".
- För mig är det bland det viktigaste och mest inspirerande jag kan tänka mig, att få vara med och vässa svensk högskola och forskning till världsklass.
Och detta tycker också alla de personer i folkpartiet jag talat med om detta. Statsvetarna Ulf Bjereld och Marie Demker tror att bytet kan bli problematiskt eftersom Leijonborg nu inte längre är chef över Björklund utan tvärt om. Vad har de för belägg egentligen? Jag tror att dessa två personer är vuxna pojkar nu och inte ska behöva tjivas särsklit mycket. De drivs nog i sitt arbete av andra saker.

God fortsättning Leijonborg!

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: